På tal om svenska Mustanger

2 09 2012

Försäljningen av Old Crow blev upptakten till ett nytt magplask i bildarkivet. Vad som dök upp är ännu en av pappas bilder. Flygdagen i Nyköping 1987 och vad vi ser är en dåvarande färsking på svenskt civilregister: Gul Kalle. Skannat från en rulle 400-film av tveksam kvalitet men ändå ett härligt tidsdokument.  Lägg märke till “kronmärket”!

nyk001_small

Gul Kalle ja! Det var visst inte helt äkta vara, sades det. Sen var det plötsligt just det, för en tid. Och sen inte, fast bara lite…och sen… Idag vet vi att det hade fuskats med dataplåtar och pappersarbete en gång i tiden. Den riktiga Gul Kalle totalhavererade på Island på 60-talet, dataplåten hade sedan på något “mystiskt” vis hamnat i ett annat flygplan för att dölja skumraskaffärer. Varför har jag inte hört någon förklaring till, kan det haft att göra med något av alla försök att sälja flygplan till politiskt inkorrekta länder i tredje världen?

Och märkningen? I mitten av 80-talet åkte någon höjdare på semester till Spanien och fick se en flyguppvisning med ett “svenskt” flygplan flygande på ett sätt som för en skrivbordsryttare måste ha framstått som en smula…anstötligt. Vips blev det aja-baja med all form av militär märkning på svenska civilregistrerade flygplan för åtskilliga år framöver! Tja, åtminstone för blågula kronmärken (landets bestånd av FV-märkta Tiger Mothar med svart/vita kronor klarade sig uppenbarligen undan). I Gul Kalles fall försökte man slingra sig undan med den hemsnickrade märkningen på bilden och t.om genom att sälja reklamplats. Ett tag flög kärran med ICAs maskot Icander på sidan!

1986-87 var en brytningstid inom det svenska veteranflyget på flera sätt, både i fråga om ambitioner och flygplanspark. Innan dess hade vi visserligen en DC-3 i form av Daisy, Björn Löwgren flög med sina båda SK 16 och det fanns ett antal Tiger Moth. Men först med Anders Saethers inköp av Old Crow 1986 och Gul Kalle mot slutet av året fick vi ett bestånd av warbirds. 1987 hölls även flera flygdagar med stor deltagande från den europeiska warbird-scenen. Och ännu ett år senare fick vi såväl en flygande Pembroke som en A-26 Invader. Sedan har det rullat på som man brukar säga…


Åtgärder

Information

One response

2 09 2012
laeproduction

Tänkvärt :) Men som jag ser det så började det hela med flygdagarna på Hässlö sommaren 1985, när Västerås FK fyllde 50 år. Det var första gången engelska warbirds togs hit, en del intressanta kontakter knöts…och det är inte helt orelaterat till det faktum att 4X-AIM kom till Hässlö i december 1986…




%d bloggare gillar detta: