15 år med B 17!!

11 06 2012

Tiden flyger! Bokstavligen.
Det är idag inte mindre än 15 år sedan B 17 SE-BYH, eller ‘Blå Johan’ flög första gången efter restaurering. Då var det i samband med SAABs 60-årsfirande. Idag har man nyligen firat 75!

_PBN6437-Edit

Bilder från flygdagarna på Malmen i år.

_PBN6410

Men vem trodde på allvar att vi skulle få uppleva en B 17 i luften såhär ett och ett halvt decennium senare? Det var inte på några vägar klart att det skulle finnas medel att hålla igång flygplanet mer än några få säsonger, om ens det. Tack och lov har inte minst Saab själva insett värdet av att ha sin klenod flygande och skjutit till både medel, personal och lokaler. Man är dock fortfarande beroende av bidrag och sponsring för att hålla den bevingade 69-åringen brummande. För allmänheten finns möjlighet att bidra genom att gå med i kamratföreningen till den nätta summan av 100kr/år.

_PBN6424-Edit
Det höll på att bli permanent slut på det roliga för ett par år sedan när motorn rasade i luften, vilket var på god väg att sluta i totalhaveri. Med is i magen valde dock piloten att inte hoppa utan försöka landa och klarade både sig själv och flygplan utan skador. Ett år på marken blev det innan man fick liv i kärran igen och nu kan vi återigen se den i sitt rätta element, senast på Malmen härom helgen.

2008 08 30_0308

Göteborg Aeroshow i augusti 2008.

Det är en intressant tanke att titta på vad som hänt kring just flygplanstypen B 17 sedan 1997. På den tiden fanns tre exemplar bevarade, två i Sverige och ett i Danmark. Så dök plötsligt ett par bevarade maskiner upp i vid en inventering i Etiopien!
Hur det gått med arbetet att renovera dessa i Sydafrika har det varit tämligen tyst om, att man som det då sades skulle få se en etiopisk B 17A möta de första sydafrikanska Gripen över Taffelbergen…ja det sket sig i alla fall. Men att en sydafrikansk 39:a och en svensk B 17A deltog i samma flyguppvisning i Sverige för en knapp vecka sedan, ja det får väl ses som ett substitut.

Framtiden? Staten tycks äntligen ha insett att flyg är kultur. Och SE-BYH är definitivt en ett värdefullt svenskt industriminne, en ovärderlig kulturskatt. Vågar man hoppas på att vi får se en utveckling likt sjöfarten och järnvägen med ett statligt finansierat flygande museum där B 17 och övriga SAAB-klenoder ingår? Det kan bara tiden utvisa…..


Åtgärder

Information




%d bloggare gillar detta: