Var är skolflygplanen?

15 05 2012

En “spaning” a’la ett känt radioprogram, angående klimatet för veteranflyget i Sverige.

Kära läsare, med risk för att sparka på ett och annat smalben…..
Vi har idag en ganska imponerande samling flygande veteraner med svensk anknytning, inte minst skolflygplan. Drösvis av Mothar, några Sk 15 och Sk 25, ett flertal SK 16 och SK 61 samt lite annat godis i grannländerna.
Programmet inför 100-årsfirandet av det svenska militärflyget, som drog igång med  skolflygplanMalmslätt, innehåller för att säga det rakt ut nästan ingenting av den varan. Är det bra jag som tycker det är en smula dåligt?
Nu kommer det visserligen flygas en hel del Safir och såväl SK 11 som SK 16 finns i programmet. Och gänget med Affe i spetsen som dragit ihop en storformation SK 50 ska ha all heder.

Men det kunde ha varit så mycket mer. Det gick på Såtenäs -06 så varför inte i Linköping 6 år senare. Beståndet av tillgängliga flygplan har ju inte precis minskat, utan snarare tvärtom! Yttre omständigheter? Ja visst kan folk få förhinder att delta, teknik kan krångla, under högsäsong kan det finnas risk för krock med andra evenemang. Men är warbirdrörelsen i Sverige så trängd att det inte går att uppbringa mer än rent kommersiella aktörer till landets största flyguppvisning i samband med ett STORT jubileum? Eller är det den ökända kopplingen mellan Linköping och flyghistorisk verksamhet som spökar igen. Det tycks ju inte vara populärt med skolflygplan hos ett närliggande muséum som är inblandat i evenemanget….

Edit: Nu ikväll meddelade Alf att samtliga moment med SK 50 (liksom SAAB 340 och 2000) har strukits för att ge rum åt en ännu icke namngiven schweizisk grupp.


Åtgärder

Information

One response

16 05 2012
laeproduction

Jag tycker rent ut sagt att det är skit att det inte blir den tilltänkta storformationen med Safir. I mina ögon var detta en av höjdpunkterna. Risken finns att det även hos mig pyr och ett smått gubbsurt blogginlägg om detta dyker upp vad det lider…..




%d bloggare gillar detta: