En titt på Lightroom 4 Beta

20 02 2012

Premiärdags på bloggen! Filmpremiär! Video har stått på önskelistan länge, för det finns väl knappast ett roligare sätt att sprida kunskaper. Först ut tar vi en titt under huven på betan till Lightroom 4. Jag har använt LR4 i ungefär en månad och börjat få kläm på det. Vad jag hittills mest har fastnat för är det faktum att förändringarna i Camera Raw 7 är så omfattande att jag fått ändra mitt arbetsflöde, till det bättre. Vad det framförallt har bidragit till är tidsbesparing.

Nu ska det tilläggas att jag utgår från mina egna behov, men ett faktum är att LR4 har gjort underverk med många av mina äldre bilder, speciellt jpeg. Exempelvis hade jag ett stort antal bilder från resan som nämns i filmklippet som var hopplöst felexponerade men som nu går att göra användbara. Där ser vi en stor fördel med att fota i råformat, allteftersom mjukvarorna blir smartare ökar möjligheten att plocka fram information ur filerna.

Q&A angående videon:
Ljudet är lite burkigt.
Jag jobbar på det, inspelningsmiljön är inte helt optimal ännu och filtreringen ska bli bättre. Måste börja någonstans.

Är inte klippet i längsta laget?
Jo, det blev betydligt längre än det var tänkt trots redigering. Jag hade inget manus här utan körde bara på tills det såg bra ut.

Om du pratar mindre i fortsättningen blir det inte så långt.
Nej men då kanske poängen går förlorad. Som alltid när man prövar något nytt handlar det om att hitta tempot och testa sig fram.

Imiterar du någon av killarna på Moderskeppet?
Nej varför skulle jag härma någon? Det är klart man tar intryck och lånar idéer från framgångsrika personer inom facket men att imitera skulle liksom motverka syftet med allt besvär att producera egna filmer.

Inte det minsta? Kom igen nu!
Nej nej och åter nej.

Men att skriva en Q&A med dig själv är något du snott från Scott Kelby, sådeså!
Kanhända, men han var å andra sidan inte den första som kom på det. Sådeså!

Så varför ska jag titta på det här klippet?
För att det är så utomordentligt coolt!

Är du allvarlig nu?
Nej.

Behöver jag läsa allt det här eller kan man bara kolla på videon istället?
Det bestämmer du själv.

Kommer du göra mer video i framtiden?
Ja det kommer att ska oftare. I början lär det nog ta tid mellan klippen men när jag fått fason på mjukvara och lite mer rutin kommer de nog betydligt oftare.

Vad kommer vi få se då? Mer Photoshop?
Jajamen, bättre medium för att demonstrera mjukvara finns inte. Men jag ser främst en användning för att göra korta reportage och glimtar från resor, evenemang och andra grejor jag gör.

Vad är det för redigerare du har använt?
Win Movie Maker faktiskt. Håller på att lära mig Premiere men det tar nog ett tag innan jag behärskar det. Inspelningen är gjord med Acrive Presenter.

Kommer du att lägga upp filmer på din katt?
Eftersom jag inte har en katt är den risken lika med noll.

Tack!
Ingen orsak.


Åtgärder

Information




