En Connie åt Kejsaren – del 2

7 02 2012

Föregående inlägg om Ethiopian Airlines L-749A Constellation är nog det som genererat mest trafik i bloggens historia. Verkligen kul att så många uppskattat det. Jag tar mig friheten att publicera en bild till från samma tillfälle.

etcon2
En av de som syns på fotot är min far som var 6 år när det begav sig. Han berättar med egna ord:

Att nosen inte kom med är ju trist, men jag ser två förklaringar. Den som plåtade var nog vid tillfället mer intresserad av vår ankomst än flygplanet som sådant. Sedan är det så att bilden togs med en pytteliten kamera ("spionkamera") som hade extremt simpel sökare. Det var nog inte så lätt att komponera bra bilder med den. Originalet är en mini-dia på 16 mm-film, det blir inte så hög kvalitet när man förstorar det. Plats och tidpunkt: Asmara, vid 10-tiden på morgonen söndag den 16 juni 1957. Vi hade startat från Aten vid midnatt och flög utan mellanlandning till Asmara – med hänsyn till tidsskillnaden bör det ha tagit nio timmar. Som passagerare upplevde man att flygplanet var flott och bekvämt. Känslan av att få resa med just denna maskin sitter i för alltid hos mig, min flygupplevelse nr 1 alla kategorier.”

Fantastiskt! Tänk att få vara med om något liknande. Undrar hur en 6-åring idag skulle uppleva sin första långresa?


Åtgärder

Information

One response

14 02 2012
Björn Hellenius

Ja, flyga som liten ger minnen som biter sig fast. Själv flög jag som 6-åring (1974-5) ensam från Umeå (minns dock inte vilken flygplats) till Bromma. Jag antar att det var LIN som transporterade mig i en Metropolitan, vilket var hur spännande som helst. Icke att jämföra med en Connie, men ändå :-)

Tack för trevligt inlägg!
/Björn




