Nyinvestering

14 09 2011

En viss herre vid namn Kelby sade en gång att “The very moment that you buy your second camera bag, that’s when you know you’re addicted to photography”. Utifrån det resonemanget kan man fundera på om det inte är när man inhandlar sin första f/2.8-zoom som man blir seriös med sitt fotograferande. Om så är fallet låter jag vara osagt (man bör inte mata trollen i denna tid av prylhets och tekniksnobberier) men en påkostad telezoom är ett lika vanligt som viktigt redskap för många fotografer.

När jag övergav Olympus häromåret var en stor anledning de fina 70-200mm som både Nikon och Canon erbjuder, det var faktiskt inte långt ifrån att jag slog till med Canon tack vara det rasande priset på 5D Mark II och möjligheten att montera den utsökta 70-200 f/4 IS USM som märket stoltserar med. Men nu är jag en “darksider” (föreställ er ljudet av Darth Vaders andetag) så det blev Nikon trots allt. Och just Nikons 70-200 f/2.8 VR II är ett av de objektiv som stått högt på önskelistan sedan dag ett, en suverän glugg som är bra på om inte allt så i alla fall väldigt mycket. Ja ni anar vartåt det barkar – jag gick och köpte en till sist! Om jag därigenom blivit seriös i mitt fotograferande….det vete stjärnorna. Om det är ett användbart redskap för mig, ja absolut!

Prognosen lovar sol några dagar framöver och träden har börjat skifta färg. Det blir nog till att testa objektiv tror jag ;)

Fortsättning följer….


Åtgärder

Information

One response

20 09 2011
Björn

Alltid frestande att ge sig hän åt den mörka sidan… Även fast man vet vad som egentligen är det rätta.
Ska bli spännande att se vad de nya prylarna presterar i dina händer. Lycka till – det kan du behöva ;)

Med glimten i sökaren
/Björn




