Nostalgitripp

12 09 2011

Det kan te sig märkligt men ett av barndomens starkaste sommarminnen är något jag förknippar med höst.

Sommaren 1990 gör sig påmind av och till, faktiskt varje gång en påse Gott & Blandat eller Tutti Frutti öppnas i min närvaro. De var båda nyheter för mig just den sommaren då familjen nyss återvänt efter några år på sydligare breddgrader. Nu tillbaka i gamla Svedala avverkades en stor del av landet i grå Opel Kadett för att hälsa på släkt och bekanta, någon (antagligen morsan som har känsla för sådant) hade efter noggrant godistestande kommit fram till att just ovanstående delikatesser skulle vara det optimala bilgodiset under långturerna. Så där satt jag och syrran i baksätet mil efter mil och kalasade på bitar som noggrant och rättvist ransonerades ut från framsätet medan Småland, Västergötland, Värmland, Blekinge, ja en stor del av landet söder om Sundsvall rusade förbi bredvid bilen. Sommaren var lång men blev så småningom höst. Godis och mil käkades i symbios. På radion snurrade P1, varvat med någon kassett då och då,  mest skåpmat men med ett viktigt undantag i form av Electric Light Orchestra!

A New World Record!
Det var antagligen farsan som köpte kassetten på någon mack, eftersom jag något år senare hittade LP:n i hans skivsamling. Hursomhelst snurrade bandet på marathon i Kadettens överhettade kassettradio med autoreverse och en yngling i baksätet blev sakta men säkert ett inbitet fan. Det var speciellt ett spår som satte sig på hjärnan, nämligen Tightrope med sitt pampiga, närmast episka intro. Sedan dess är det för evigt förknippat i mitt huvud med bilkörning.

Men där tar inte historien slut.
Någon gång i mitten av 90-talet gick en reklamfilm för någon biltillverkare på TV, där en (kan det varit en BMW eller kanske nåt japanskt?) far fram på kurviga småvägar i höstlandskap med färgade löv singlande över asfalten till tonerna av – just det, introt till Tightrope. En vid denna tid mycket biltokig, nu något äldre yngling med körkortet inom räckhåll fick genast associationer och hade en lång tid därefter en slags hemlig dröm om att susa fram till tonerna av ELO genom höstlandskapet i en BMW, Jaguar eller rentav Volvo 960 (vad den saknade i körglädje tog den igen i ljudpaket), jag hade i rentav tänkt ut ett par vägsträckor för upplevelsen efter tips från hojåkare i släkten. Vad vore livet utan drömmar? En dag, en vacker dag!

Hösten slog till tidigt i år, i princip redan i början av augusti. jag vet inte om det var en slump men dagarna efter att de första träden på gården börjat skifta färg fick jag en rekommendation från mitt iTunes-konto: A New World Record med ELO! Jag laddade ner skivan, petade över den i min iPhone, satte mig i Saaben (Jaguaren låter vänta på sig), körde milen bort till närmsta butik och köpte en påse Gott & Blandat för att sedan styra kosan mot den kurvigaste, knicksigaste omvägen jag kunde hitta och körde hem genom höstlandskapet med Tightrope på full volym….


Åtgärder

Information




