He 112 i Sverige – var när och hur?

19 08 2011

I en låda innehållande blandade bilder från farfars arkiv dök en minst sagt udda fågel upp. På baksidan av fotot kan man utläsa bildtexten “Me 109” men vad vi ser här är inget mindre än en av 109:ans bittra konkurrenter på 1930-talets marknad, nämligen Heinkel He 112A! Här avbildad på vad som förefaller vara en svensk flygplats med Volvobil i bakgrunden.

Efter att “WOW!!!!!!!”-känslan lagt sig är det inte utan att man börjar fundera över var och när detta ovanliga besök kan ha ägt rum. Hangaren är misstänkt lik CVV-byggnaden på Hässlö, där farfar var verksam som volontär 1938-39.

Kärran är omisskännligt en prototyp med tvåbladig snurra, tidigt utförande på avgasröret och målad helt i RLM02. Men vad gjorde den i Sverige? Var man möjligen på säljturné vid tiden strax innan krigsutbrottet?


Åtgärder

Information

2 responses

20 08 2011
Lae

Underbar bild, Per :) Har sett bilder (SFF bildarkiv?) på en civilreggad tysk He 112 på Bromma – även i hangar – gissningvis i samband med flygdagar där i september 1938. Jag gissar att det är på Bromma denna bild är tagen, Hangar A i bakgrunden.

20 08 2011
Per

Tack Lae :) Tid och plats tycks stämma, är det fråga om en flygdag så var F1 säkerligen där med sina B3:or vilket kan förklara hur bilden kom till (om den inte är lånad någonstans ifrån). I samma låda återfanns även bilder (dåliga) på DDLs FW 200 ”Dania” med samma byggnad i bakgrunden vilket styrker teorin att det är Bromma.




%d bloggare gillar detta: