Bloggeri, bloggerej

22 04 2011

Av och till har jag grubblat över bloggens fortsatta existens. Frekvensen på nya inlägg har som synes varierat mellan ett par i veckan, via högaktiva perioder med flera om dagen till riktiga lågvattenmärken där allt stått helt stilla i månader. Eftersom undertecknad är en s.k. bekväm (läs ”lat”) person som samtidigt ogillar korta inlägg utan substans har tendensen utan tvekan dragit åt det senare.


Skrivtorka är knappast ett nytt fenomen och nämn den skribent, bloggare eller författare som inte drabbats vid något tillfälle. Just precis – det känns bekant eller hur? Det behöver å andra sidan inte bero på brist på uppslag. I mitt fall finns alltid tonvis av idéer och halvfärdiga texter i bakhuvudet. Så varför så långt mellan tanke och tangentbord? Vad är det som får kreativiteten att låsa sig?
Det finns ett klart samband mellan kreativitet och prestationskrav; för vissa är det positivt, andra går i mentalt baklås så fort minsta lilla tidspress kommer in i bilden. Jag brukar själv gå i fällan att känna kravet att behöva prestera en text just där och då i form av ett blogginlägg. Eftersom det tar en hel del filande på text och eventuell grafik brukar det urarta och så småningom rinna ut i sanden, eller så lägger jag allt åt sidan för att fortsätta ”senare” vilket brukar betyda ”en vacker dag när det inte regnar”….d.v.s. det blir aldrig av.

Hur löser man då det eviga gisslet med skrivtorka? Ett givet tips är att inte känna några prestationskrav. Det är din blogg, du är din egen redaktör och bestämmer fritt över innehållet, låt dig inte pressas av någon att hålla ett visst tempo. Men skriv gärna ner idéer när du får dem och ha gärna ett gäng texter tillgängliga för framtida inlägg. Det är trots allt inget som säger att du måste publicera ett uppslag just nu, ibland är det bättre att låta en text ligga och mogna ett tag.

Att välja ett lämpligt format på bloggen är en annan viktig faktor. Här gäller att ta hänsyn till sig själv lika mycket som läsaren i fråga om såväl aktivitet som innehåll. Ingen orkar upprätthålla en daglig blogg någon längre tid, det är ett faktum. För sporadiskt skrivande är å andra sidan inte särskilt lämpligt för att locka återkommande besökare. Och innehållet – skriver du om något du själv brinner för eller något du förmodar att dina besökare vill läsa om? Försök hitta en bra balans mellan de två. Din egen passion för ämnet måste få en chans att lysa igenom, även om du skriver på beställning eller för att matcha sökresultaten på Google.

Just här har mitt eget skrivande stött på ett vägskäl. När jag startade bloggen hade den ingen direkt inriktning, efter någon månads experimenterade fick den en bas som flygblogg med en touch av fotoblogg, pryltips och en del nostalgiska inslag. Ett år senare var det nästan uteslutande foto som behandlades, medan de återkommande besökarna huvudsakligen hittat hit för att läsa om flyg. Bland spontanbesökarna finner vi främst sökningar från Google ur båda lägren, med en viss överton på fotorelaterade ämnen. Där befinner vi oss ungefär idag också. Från tid till en annan har jag övervägt att helt kasta mig åt endera hållet men alltid kommit fram till att försöka hålla mig till båda spåren. Till saken hör även att jag vid tiden var en mycket aktiv modellbyggare och deltog i diverse flyghistoriska aktiviteter, renoveringar m.m. Idag är jag visserligen heltidsanställd inom flygindustrin men inte riktigt lika engagerad i den historiska biten, har haft mitt eget flygande stående på backen i flera år och har i ärlighetens namn tappat en mycket av passionen att skriva om det. Samtidigt är fotointresset på uppgång och embryot till en affärsrörelse på området har såtts. Så att de båda ämnena tidvis tar över varandra är nog inget annat än en naturlig utveckling.

Så hur kommer bloggen att se ut framöver? Till att börja med kommer den finnas kvar, jag har inga planer på att lägga skrivandet på hyllan. En engelskspråkig blogg på egen domän är ”in the works”, den skulle egentligen ha varit färdig för publicering i dagarna men en del tekniska problem återstår att lösa. Den kommer att få en lite seriösare, mer fotobetonad touch än den nuvarande bloggen och ett radikalt annorlunda utseende men fortfarande med samma grundläggande innehåll. Troligen kommer jag behålla den nuvarande bloggen som en svenskspråkig ”spegel”, fast med en lättsammare framtoning och mer flyg, hobby, nostalgi och (icke att förglömma) tramsigheter. För visst är det en mänsklig rättighet att få vara riktigt larvig ibland. Det skulle inte funka utan en fristående blogg.

Och skrivtorkan, hur gick det där? Jag började fundera över detta strax före midnatt och nu när klockan är kring ett tycks en lösning ha tagit form ;)

Fortsättning följer…


Åtgärder

Information




