Strul!

4 03 2011

Nu kan det berättas:

På kort tid har undertecknad inte mindre än två gånger lärt sig hur bra det är att ta backup. Eller rättare sagt hur bra det hade varit om man gjort det!
Arbetet med att bygga min nya sajt (som kommit på efterkälken i vinter, annat jobb har haft företräde) fick ett bakslag i förra veckan i samband med att WordPress uppdaterades till WP 3.1. I normala fall räcker det gott att välja automatisk uppdatering och låta mjukvaran göra jobbet, dock ska man passa sig när det gäller en helt ny version. Ny mjukvara brukar nämligen ha problem med äldre tillägg.
En begåvad människa hade givetvis läst igenom supportforumet efter potentiella fällor i förväg men herr Slarver gjorde’t såklart inte den här gången. Krasch!! Kontrollpanelen vägrar ladda.
Givetvis visar det sig finnas kompabilitetsproblem mellan WP 3.1 och vissa populära plug-ins. Hade jag varit smart nog att förutse det hade jag sparat en kopia av den gamla koden för att kunna blåsa servern och ladda upp på nytt. Nu blir det istället att låta en mer IT-begåvad person gå igenom materialet och avinstallera tilläggen manuellt. Mot skälig betalning såklart.

I januari skulle jag uppgradera till Lightroom 3. Gick som på räls, men så fick jag för mig att rensa ut alla gamla backuper. För er som inte vet, Lightroom tar kopia på katalogen inklusive metadata och redigeringsdata som lagras som ett snapshot på hårddisken. Praktiskt på så sätt att det går fort och är relativt säkert eftersom själva bildfilerna inte påverkas. Nackdelen är att det med tiden blir väldigt många snapshots som ligger och tar upp plats. Med jämna mellanrum lönar det sig med andra ord att rensa ut dessa filer. Jag har ställt in programmet att ta backup löpande en gång i veckan, mot en extern hårddisk – eller åtminstone var det meningen att fungera så. Det gjorde det inte skulle den bistra verkligheten visa…

Efter att ha rensat filerna öppnade jag upp LR för att mötas av ett kallt och koncist varningsmeddelande: programmet kunde inte hitta huvudkatalogen. Vad nu?!!
Det visade sig att jag istället för backupperna hade lyckats radera själva huvudkatalogen från LR3 Beta, vilket givetvis var den jag använt flitigast sedan ett halvår. Nåja, ingen idé att gråta när man har allt sparat på en extern disk. Eller…?

Ny chock när den externa disken visade sig helt tom, bortsett från en gammal LR1-katalog från Hedenhös dagar. En undersökning av inställningarna gav att jag i själva verket aldrig tagit någon extern backup. Anledningen? Hade glömt sätta default till den externa disken! Varenda kopia hade gjorts direkt mot den vanliga hårddisken. D’oh! Inget att göra mer än att börja importera alla mappar på nytt och bygga en ny katalog från grunden.

Läxa lärd: Ta backup, ofta och se till att det görs korrekt!


Åtgärder

Information




