Glöm inte tandborsten!

24 02 2011

Det ständiga dilemmat:
Hur mycket grejor ska man orka släpa med sig? Vad behöver man, vad behövs inte och, framförallt, hur ska alltihop få plats i bagaget?!

I grunden brukar jag räkna mig till de som alltid reser med minsta möjliga packning, om möjligt enbart handbagage. Och helst undviker jag att släpa på mer utrustning än kameran och ett extra objektiv plus blixt. Mer krävs egentligen inte. För det mesta.

Poster_Travel-gear01

Ändå tycks högen av utrustning växa för varje resa. På gott och ont, oftast är det inte motiverat att hasa runt på en massa prylar men ibland blir det istället ett måste. Konsten är alltså att försöka avgöra vad som behövs när och hur och varför – och sedan lyckas packa allt på lämpligt sätt. Enkelt eller hur?

När allt kommer till kritan är det inte så enkelt. Jag läser regelbundet kända resefotografers bloggar och förundras över hur alla tycks stå inför samma dilemma, varje gång. Som med så mycket annat handlar allt i grund och botten om erfarenhet, att lära sig förutse behov och anpassa sig efter situationen, vilket givetvis tar tid om man inte råkar vara en övermänskligt praktisk person. Det sistnämnda är jag inte i närheten av fast nu tycker jag mig allt ha börjat få grepp om hur kameraväskan ska packas. Åtminstone till nästa gång det bär av….

 

Fortsättning följer…


Åtgärder

Information

2 responses

25 02 2011
Sara Lindahl

Och lagom till nästa gång det bär av har du glömt bort det :P

28 02 2011
Per

Självklart ;) Måste ju ha en ständig anledning att köpa nya kameraväskor.




