Det viskas att…

27 08 2010

…denna blogg är på väg att flytta. Och det är inte bara ett rykte på stan utan helt 100% sant. Efter ganska drygt ett års förhållande har jag fått nog av WordPress gratistjänst och tar steget till eget, exakt i vilken form bloggen återuppstår är inte klart ännu men flytten kommer att ske inom ett par veckor. Relationen till WordPress.com har väl inte varit helt bekymmersfri. Ofta har jag stört mig på trög uppladdning, klumpig mediehantering och ett inte helt genomtänkt bloggverktyg, men framförallt är det begränsningarna i gränssnittet som stör mig, att vara låst till andra personers design som inte nödvändigtvis stämmer med mina egna behov är ett stort minus. Och det har ofta gått ut över kreativiteten – att vara spontan är inte lätt när det kräver långa pass framför datorn. Under vintern började jag använda Microsoft LiveWriter för att skriva inläggen och fann den vara betydligt snabbare än onlineverktygen men inte heller den hanterar bilder särskilt effektivt. För att verkligen få ut det jag vill åstadkomma krävs stöd för tredjeparts plugin och möjlighet att göra egna ändigar i CSS vilket inte är möjligt på WordPress.com utan att betala smått löjliga summor (och då finns fortfarande en hel del begränsningar).

Däremot har jag varit imponerat över säkerheten och nästintill obefintliga driftstörningar, jämfört med den första bloggen jag startade på Blogger för ca 1,5 år sedan var WP ett stort steg uppåt. Och jag kommer inte helt överge WP som leverantör, de producerar trots allt ett utmärkt script för fristående bloggar med stor utvecklingspotential, vilket kommer att bli grunden gör nästa version av Images Above & Beyond. Fortsättning följer…..


Åtgärder

Information




