På läsares begäran: Vad vill du veta om foto?

9 04 2010

Det var ju den där eviga historien om fotoskolan eller vad man nu ska kalla det. När bloggen föddes i somras var det med baktanken att hålla en sorts frågelåda om kameror och foto eftersom vänner och bekanta ofta kom till mig med frågor som jag tyckte kunde vara intressanta att sprida över ett större forum. Av detta bidde inget, ej ens en tummetott! Så kan vi naturligtvis inte ha det, sagt är sagt och lovat är lovat!

Nyligen har det ramlat in frågor från flera håll kring främst kameraköp för nybörjare, en del om allmän fotografisk teknik och några allmänna funderingar kring digitalteknik. Som vanligt kommer mycket från den närmsta vänskapskretsen, men även från några läsare. För att råda bor på vinterns bloggtorka tänker jag därför få tummen ur och skriva en del i ämnet. MEN, hellre än att skriva spaltmeter om det jag tror att folk kanske vill veta tänker jag be er läsare om hjälp.

Har du en fråga som rör foto i allmänhet, köp av kamera, nybörjartips, bildlära, tekniska frågor, tips om utrustning, bildbehandling o.s.v.? Ställ den här!

Om du är novis eller haft kamera sen första Hasselbladaren släpptes spelar ingen roll. Jag ska göra mitt bästa att svara, dock med reservation för att jag själv är amatör och dessutom inte bloggar på heltid. En del kanske därav inte får ett rakt svar utan en hänvisning till någon som vet bättre ;)  Jag tar mig också viss frihet att sålla bland ämnena om det kommer många liknande frågor, t.ex. genom att slå ihop flera svar till en kortare artikel eller välja ut de som känns mest relevanta. Nybörjarfrågor kan komma att få viss förtur….

Några enkla regler:
* Skriv namn, anonyma poster besvaras inte. Ange helst e-postadress.
* “Dumma frågor finns inte men försök vara konkret, undvik åtminstone de av typen “Öhh vicken kamera, typ?!”
* Håll dig till ämnet – Ingen spam, ingen pajkastning, ingen politik, inget bloggfiskande. Oförskämdheter raderas omgående! (Tyvärr måste jag påpeka detta på förekommen anledning)

Tråden kommer att få gå någon vecka så får vi se vad som ramlat in. Välkommen med din fråga i kommentarerna :)


Åtgärder

Information




