Den sista Viscounten?

12 02 2010

Ännu ett par kort från farsans arkiv. Kramfors, vårvintern 1987 och flygplatsen har fått fint besök i form av en Vickers Viscount 800 från malmöbaserade Baltic Aviation. Med all sannolikhet sista gången en sådan syntes i Ådalen.

Gryniga bilder, råkade visst sitta 400-film i kameran, men snacka om härligt ljus. Som om dagen försöker vara lite extra fin när det dyker upp så ovanliga flygplan. Lustigt nog ser det precis likadant utanför mitt vardagsrumsfönster just nu, minuten innan det blir långpromenad till en annan flygplats…slump eller inte.
Grabben med glasögon som matchar buken på kärran är oidentifierad, troligen son till en av trafikledarna (det är i alla fall inte undertecknad).



SE-IVY måste ha varit den sista luftvärdiga ”Fotogen-Vicken” på svenskt register (rätta mig om jag har fel). Den flög fram till 1989 för att sedan ställas upp på Arlanda(?) under ett antal år (vill minnas att det stod ett par-tre Viscount i varierande skick på ARN under 90-talet, en av dem bör  ha varit SE-IVY). Undrar om det finns någon flygande kvar alls idag…någonstans…

Ödet för just SE-IVY blev att hamna på museum, dessvärre med tragisk utgång då den förstördes i storbranden på High Chaparall 2001.


Åtgärder

Information

One response

13 02 2010
F

Häärliga bilder…igen! Faktum är att jag tror att rätt mycket av IVY fortfarande finns kvar på High Hillerstorp: http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1936&p=10531#p10530

Ett par av Falconairs Vicke-700 hamnade på Arlanda för brandövning, det stämmer. Baltic flög också under 1987 med en G-reg Vicke som man reserverat som SE-KBN, men den lämnade man tbx. Jet hägrade…och ett par år senare var man ur biz.

Jag tror att ditt antagande stämmer: Det finns ingen Viscount f n som är i flygande skick. De sista var väl de som fanns i Sydafrika..?




%d bloggare gillar detta: