Småländska bävrar

11 02 2010

Landskapsdjuret må vara uttern men andra vattendjur har också hittat till Småland genom åren.

DeHaviland Canada DHC-2 Beaver är en verklig arbetshäst runtom i världen, inte minst “hemma” i Nordamerika där typen rentav fått utmärkelse av kanadensiska staten som en av historiens viktigaste milstolpar i fråga om teknikens betydelse för mänskligheten! En robust och enkel maskin med utmärkta STOL-egenskaper och god lastförmåga, skräddarsydd för ett liv i vildmarken. Inte oförtjänt har Beavern blivit en slags omslagsfigur för bushflygandet i allmänhet och fått en viss kultstatus, speciellt efter att en viss herr Harrison Ford skaffade en för några år sedan. Plötsligt blev det inne att äga en Beaver. Helst en originalkärra med stjärnmotor blankpolerad näsa, med flottörer såklart så man har något att skjutsa polarna med på fisketuren i Alaska.
Det är dock som bruksföremål Beavern ser sitt främsta användande även idag.

I våra trakter har väl inte Beaver varit någon dussinvara precis, på stående fot kommer jag på två som haft svensk registrering. Så viss uppståndelse blev det när två stycken hittade hit, om än för en kort tid på 1990-talet. Och de fastnade förstås i sökaren på författarens lilla Olympuskompakt…

Det var inte oväntat MAF Sweden, på den tiden inhysta hos Holmstroem Air i Hultsfred, som försett sig med ett par storväxta gnagare för hjälpflygningar i oländig terräng. Med ett par års mellanrum köpte man in två Turbo Beaver Mk.III från kanadensiska Viking Air. Först ut var C-FOEZ som anlände vårvintern 1993 och levererades till Etiopien senare samma år.

Invigning av flygplanet under MAF Fly-In på “kristi flygare” –93. Åtföljdes av en spektakulär demonstrationsflygning signerad John-Olof Holmström, det blåste kraftig sidvind nästan rakt tvärs banan vilket gav J-O infallet att starta där han stod…..vid terminalen. Ena stunden stod kärran med häcken mot trapporna och motorn i ground idle, sen helt plötslig var den istället i brant stigning på fullgas – FÖRE taxibanan!! Om någon mot förmodan tvivlade på dess omtalade STOL-egenskaper blev det säkert annat ljud i skällan efteråt….

Ett par månader senare styrdes kosan mot Etiopien där flygplanet blev ET-AKK och tjänstgjorde i de utsatta södra delarna av landet (som fortfarande led av sviterna från inbördeskriget och dessutom hade stora flyktingströmmar från Somalia). Kärran hamnade senare hos MAF-Wilson i Kenya och numera flyger den på Malta med amerikansk registrering.
Något år passerade och så dök bäver nummer två upp. SE-LEV köptes in för att användas i det översvämningsdrabbade Bangladesh och anlände till Hultsfred under sommaren –96, kärran hann bli lite av en lokal kändis eftersom den “provflögs” flitigt från sjöar och vattendrag i trakten. Tro det eller ej men i södra Sverige är sjöflygplan ganska ovanliga och i just den här delen av Småland tycks de ha lyst med sin frånvaro sen Hedenhös – att döma av snacket på stan (och i tidningarna). Samtidigt fick nog MAF till en och annan pr-kupp för att belysa situationen i Bangladesh och vikten av flygplan som ryggraden i dess nya infrastruktur.

Liksom C-FOEZ var SE-LEV, eller Friendship I, en Turbo Beaver Mk.III. Byggd 1959, ombyggd till turboprop och förlängd hos Viking Air i British Columbia på 90-talet. Leveransen till Bangladesh skedde i början av 1997, kärran registrerades som S2-ACE och användes fram till 2006 då den såldes tillbaka till Viking Air och senare hamnade hos Royal Canadian Mounted Police i Ottawa där den fortfarande flyger (dock efter ytterligare en ombyggnad på grund av haveri, slog runt i en sjö 2008).

Hur är det med Beaver i Norden idag, finns någon kvar?


Åtgärder

Information

2 responses

11 02 2010
F

Strålande! Kul läsning!
Jodå, dessa turbo-bävrar kommer man ihåg. Har bilder på LEVen på hjulställ och C-reg i HLF taget tidigt 1996 någonstans i gömmorna.

F n finns ännu en turbo-bäver kvar, SE-KKD. En till sådan har tidigare funnits på svenskt reg; SE-IYC.

Sedan har det ju funnits ett gäng med radial-bävrar också: SE-BIO, SE-FUH, SE-GXX, SE-IMM, SE-INX, SE-IVV, SE-KCK och SE-KKR.

11 02 2010
Per

KKD, kan det möjligen vara Kristianstads hopparkärra? Det har synts till en svart/vit turbo bäver med hajkäft i Ängelholm med jämna mellanrum, har dock ingen koll på dess identitet.

LEV hade fått tofflor när jag såg den första gången. Nog blir bävern mäktig på amfibieflottörer, man känner sig nästan kunglig i högsätet med sikt som från en medelstor trafikkärra (minus nosen då).




%d bloggare gillar detta: