Beech 90000

15 01 2010

“SOS ALARMERING 90000” – hur många gånger har man inte sett den frasen i alla tänkbara och otänkbara sammanhang? Inte utan att det faller en nostalgisk tår, “112” har inte samma schvung och ärligt talat är det väl inte lika tacksamt att skoja om heller. “Landstingets nya ambulans – Saab 112”, nej det funkar inte. Sen är det en annan historia att Saab bytte modellbeteckningar lagom till att de faktiskt började bygga ambulanser.. Så någon “90000” blev det aldrig och med de senaste veckornas händelser lär vi inte få se någon i framtiden heller.

Inte modell 90000 men väl 200 (och numera 300) har vi haft som flygande sjuktransport i Sverige sedan 1976. En ny djupdykning i arkivet resulterade i följande bildsvit från ett vårlikt Ådalen, anno 1981. På plattan ser vi en av Svensk Flygambulans Beechcraft Super King Air med anrop “SAM 001”. Liksom flera gånger tidigare är det farsan som hållit i kameran.

Kramfors flygplats med sin karakteristiska terminalbyggnad. Flygambulansen var en relativt vanlig gäst på den tiden, det var ju innan ambulanshelikoptrar kom med i bilden och norrländska vägar var inte alltid så lämpade för längre tranporter. Cessnan i bakgrunden var en “Hangar Queen”, en pågående renoverings som inte rörde nämnvärt på sig under de sju år min far var verksam i Kramfors. Kanske står den fortfarande gömd i något hörn av traktorgaraget?

001:an hade varit i tjänst omkring 5 år när bilderna togs och nog anar man att den dragit sitt strå till stacken när man ser den nötta färgen på nosen. King Airens linjer gör sig ändå bra, det är fart och fläkt över kärran på nåt sätt. Och nog ser den ut att trivas i vårsolen i väntan på nästa uppdrag.


Interiör i muntra 70-talsfärger, fyra nyanser av brunt! Fast de annars så vanliga smutsgula filtarna har tydligen bytts ut mot gröna, nog skulle patienterna märka att de tillhörde jetsetet till skillnad från stackarna som fick skumpa runt i en simpel Mercedes.

Nästa person att få lift med SAM001 var antagligen en patient (eller flera) från Sollefteå lasarett som for vidare mot specialistvård någonstans, kanske Umeå, Lund eller Uppsala. Årstiden talar för att det knappast var någon som stått på öronen med skidor i Hallstabacken i alla fall. Fast man vet ju aldrig….


Åtgärder

Information

4 responses

16 01 2010
lager01

Wunderstuff, jättekul att se!

I hate to brajk it, meeen…Svensk flygambulans’ Bitch 200 SE-GHS hade använts av dem i ca två år när Anders tog bilderna. Sommaren ’79 tog Viking Air AB leverans av den då tre år gamla Super King Air’en och firman bytte i ungefär i samma veva namn till SAM. Innan flög firman med olika varianter av PA-31 – det var ”vanliga” Navajo, ett par P-Navajo och en Cheyenne….den som f ö blev ersatt av SE-GHS.
SAM001 såldes i mitten av 90-talet till ett dansk bolag som ”levde” på FN-kontrakt, mestadels i Afrika. Sista kända reggan på kärran – åtminstone för mig – är 5Y-BMA.

16 01 2010
Per

Du har då järnkoll, Lager! :D
Kul sammanträffande att ”Super-Kungen” råkade vara byggd samma år som företaget grundades och blev det minsann inte ännu en koppling till Afrika!
Under skrivandets gång försökte jag ta reda på SAMs historia Google-vägen utan att bli klokare. Nuvarande SOS Flygambulans är väl en rest av gamla SAM, men hur var det – uppstod inte fler bolag ur Viking Air i samband med någon ”bodelning”?

P-Navajo har det väl inte funnits så många i Sverige. Kan det vara kroppen från någon av dem som står på Hässlö tro? Har definitivt en lämplig färgsättning och nog ser kabinen ut att ha varit försedd med fästen för bårar eller något annat tungt.

16 01 2010
lager01

Danish Air Contractors tror jag bolaget hette som tog över SE-GHS. Kärrorna de använde var helvita med stort ”UN” på fenan och stod mellan varven uppställda i Roskilde. Precis som du letade jag även efter vad som hänt denna Super Kung, men i Keneya så verkar spåren sluta.

Jag vet faktiskt inte om man splittade Viking Air inför uppstarten av Svensk Flygamubulans. Numera är företaget i samma ”bag” som Barents AirLink/Nordkalottflyg efter några år i norsk ägo.

Hmm, hur många P-Navjo har det funnits i Sverige? Sju får jag det till, den sista var SE-IGB och den hamnade vad jag vet i Ryssland för ca 8-9 år sedan där den fick ett nytt liv som en Intracom GM-17 (googla på det!) . Kan var intressant att påpeka att totalt tillverkades 259 st PA-31P-425.

16 01 2010
Per

Huppla!! Det var en rejsig liten sak…. Ser ut som om Cheyenne har vänsterprasslat med en Meredian!

Att spåra flugplan i afrikanska register brukar väl tyvärr sluta i en återvändsgränd förr eller senare. I värsta fall kan samma kärra dyka upp i tre länder samtidigt eller också inget alls!




%d bloggare gillar detta: