En iskall morgon i Jönköping

26 11 2009

Det är tidigt på morgonen den 4 januari 1988. En morgon jag minns som gräsligt kall. Plasten är Jönköping-Axamo, i strålkastarljuset på plattan står Busy Bees Fokker F.27 och väntar på den tidiga morgonturen till Köpenhamn. Bilden nedan är tagen av min pappa inifrån avgångshallen, som blev min sista glimt av Sverige på flera år framöver.

Foto: Anders Börjeson

Vi bodde vid tiden i Bryssel, hade varit i Sverige över julen och var på väg tillbaka för att så småningom styra vidare mot Afrika. Något tårfyllt farväl var det knappast fråga om, som jag minns det hela. Belgien var vid det här laget “hemma” och så var man ju faktiskt på väg till någonting snarare än från. “The simple mindset of a child….”

Den tidiga morgonen är ett av de bästa flygminnena jag har. Dels för den fina flygningen med en fantastisk soluppgång och en härlig frukost (vi åkte Buisness Class), dels för att F.27 var en sån rolig kärra att åka med. Stora rejäla fönster i lagom höjd för att se ut, även om man var kort i rocken och förhållandevis tyst inuti, efter dåtida mått i alla fall. Efterföljaren F.50 hade inte alls samma charm, dessutom såg man ju ingenting ut…
Det blev mitt första besök på Kastrup som i sig var ett äventyr för en flygtokig 7-åring. Man hade vant sig vid Arlanda visserligen men Kastrup var (på den tiden) större och väldigt annorlunda. Vi landade bana 30 som då fortfarande användes aktivt och jag minns tydligt inflygningen på låg höjd över Öresund – bara vatten, vatten, vatten…kort glimt av land….en svävare från SAS i ögonvrån…och vips var man nere och mitt uppe i virrvarret på en internationell storflygplats. Som magi!


Åtgärder

Information

2 responses

27 11 2009
lager01

Samma ”setting” i (rejält) dagsljus ett par månader senare :)

http://www1.airpics.com/info.php?photo_id=67331

27 11 2009
Per

Rejält var namnet, men det sena 80-talet var väl strålande tider för flyget. Samma blänk i fenan på bägge bilderna….inget ljusskyggt bi :)




