Lite lördags-svammel

14 11 2009

Goddag på er kära läsare!

Uggh…blir en trög helg. Fick den omtalade nöff nöff-sprutan i förrgår och har för tillfället en näst intill obrukbar vänsterarm. Inget man hasar runt tung kamerautrustning med. Lätt feber gör sig påmind så det får bli en stillasittande lördag, fast solen vågar sig faktiskt fram emellanåt så jag får väl tvinga ut gnällspiken genom dörren någon gång under dagens lopp.

Vad pågår annars då? Betatest av LR fortsätter som tiden medger, är mäkta imponerad av den förbättrade brushanteringen faktiskt. Just det var en stor snackis i tidigare versioner så här har Adobe dragit öronen åt sig. Jag utsätter den just nu för det ultimata kraftprovet – mobilfoton! Och den tycks klara sig över förväntan. Ska se om jag orkar spela in en video-tutorial framöver.

Mer fotorelaterade funderingar;
Ett komplett systembyte står för dörren. Just nu jämförs olika hus från Canon och Nikon till höger och vänster, Olympus har i dagsläget ingenting som tilltalar mig alls. Det lutar mest åt en D300s eftersom jag fullkomligt älskar ergonomin och ärligt talat tycker jag Nikons optik känns mer tilltalande, trots att Canon frestar med EOS 7D och ett bra utbud med överkomliga långzoomar. Valfrihet är inte alltid en fördel…suck! Kanske skulle man köpt en D80 för två år sen och sluppit fundera ;)

På flygsidan finns det anledning till både glädje och oro.
Om vi börjar med de dåliga nyheterna så verkar bevarandet av samlingarna på Flygvapenmuseum vara i stor fara, tydligen ska politikerna styra över vad som är flyghistoria i fortsättningen. Skandal tycker de flesta, inklusive jag som haft mina tvivel om FVM-ledningens kompetens en längre tid. Ska inte orda för mycket om detta här eftersom det redan skrivits spaltmeter på annat håll. Diskussionen går het på bland annat SFF:s forum.
En annan orsak till oro, apropå museer är det alltmer påträngande behovet att rädda den Thulin NA som finns på Landskrona Museum. Flygplanet uppvisar tydliga tecken på fuktskador och verkar dessutom ha blivit utsatt för åverkan av klåfingriga besökare. Att staden (de blåa tycker inte Kommun var fint nog) hittills verkar skita i sin flyghistoria bådar inte bättre för framtiden.

En positiv nyhet hittar vi i senaste numret av Flying där Mac McClellan provflyger Cessna 162 Skycatcher. Och öser lovord över den! Är detta månne just det nya, moderna skolflygplan som kan ge småflyget en nytändning och på sikt trygga tillväxten av piloter med rätt kompetens för dagens elektroniska miljö? Det ser så ut. Framförallt är det spännande att se ett sådant nytänkande från en etablerad, konservativ amerikansk tillverkare.

Nu byter jag datorn mot kaffekoppen för en stund. Ha en god helg allesamman!


Åtgärder

Information




