Från bildarkivet

8 11 2009

Vi befinner oss i ett kylslaget Norrland, närmare bestämt på Kramfors Flygplats. Tiden är vintern 1981/82 och på plattan står två Super Caravelle från Finnair respektive Sterling. En inte helt ovanlig syn i Ådalen på den tiden då det rör sig om Mil-charter för värnpliktiga från regementena i Västernorrland. En tur varje vecka till och från Göteborg var rutinen. Beväringar från östkusten fick nöja sig med SJ…

Samtliga foton kommer från en serie diabilder tagna av min pappa som var AFIS i Kramfors 1980-87. Publiceras med benäget tillstånd från densamme.

caravelle1

Den här trafiken bedrevs under åren av vitt skilda bolag, varvat med Flygvapnets egna transportresurser. Sterling var en flitig medverkande medan Finnair troligen var en engångsföreteelse. Busy Bee, Scanair, Braathens och senare Transwede var andra namn som syntes genom åren. Även en del mer exotiska bolag som Swissair fann vägen norrut.

caravelle2

Jyväskylä, serienummer 169 och levererad 1966. Finnair var vid den här tiden på väg att fasa ut sina Caravelle till förmån för DC-9, sannolikt var maskinen tagen ur drift sommaren 1982. Tydligen rök det nåt helt förfärligt om de finska maskinerna som lämnade hela flygplatsen insvept i tät dimma vid avfärd. Sterling och Transwede betydligt renare. Jyväskyläs öde skulle så småningom föra kärran till Afrika där den enligt uppgift flög så sent som 2004. Någon som vet mer om dess historia?

Kampen om de bästa platserna… Syner som den här var inte ovanliga. För en lumpare med helgpermis (eller om det nu var veckopermis på den tiden, man låg ju inne längre perioder förr) och hemlängtan spelar inte kylan någon roll, även ifall det innebär långa minuter av köande vid trappan. Någon verkar ta en rövare genom att springa på den bortre sidan. Undrar hur mycket det hjälpte?caravelle3
Samma scen ur en annan vinkel, klicka för större bild. Ett par beväringar rusar förbi bakom Swedairs Twin Otter medan en ensam eftersläntrare inser att han inte kommer till Götet fortare genom att springa.twotter1

Samling vid trappan i skymningen. Ingen verkar frysa nämnvärt trots att det ser minst sagt kyligt ut. En riktigt blåsig midvinterdag gick nog inte boardingen lika städat till.caravelle4

Under hösten har scannern gått varm med negativ och diabilder från tiden 1980-1995 och tanken är att posta ett inlägg av den här typen varje vecka. Räkna med flygtema för de flesta, fast lite annat ska nog kunna smygas in också. Finns det önskemål om tema går det utmärkt att komma med förslag.


Åtgärder

Information

2 responses

9 11 2009
lager01

Stålande inlägg Per! OH-LSG Jyväskylä var väl t o m prototyp för ”Super Caravelle”.

9Q-CPI verkar ha stått stilla sedan 2005 – har det flugits Caravelle senare? Vad bolaget hette? Waltair :o

9 11 2009
perborjeson

Tackar för info :) Tänk vilka historier som lurar bakom ett oskyldigt fotografi.
Gängse uppfattningen är att 3D-KIK, c/n 251 (Transair Congo) var den sista flygande Caravelle och tyvärr gick åt vid ett landningshaveri i augusti 2004. Om det fanns fler luftvärdiga samtidigt är en mycket bra fråga. På flygplatser runtom i Afrika står mängder av Caravelle i hyggligt skick som i många fall flögs fram till åren kring 2000 och sen bara ställdes av. Det fanns nog tiotalet i drift varav flera i Kongo. Sen gick det fort utför…

Nu får vi väl hoppas på fransoserna eller rentav Caravelle Club?




%d bloggare gillar detta: