9Q-CYE

22 09 2009

Visst var det 9Q-CYE, alias 79004 som figurerade på bilden i förra inlägget. Här kommer en till i profil. Platsen är Luozi, Zaire cirka två veckor senare (fortfarande oktober 1988).

9qcye

Det var under ett par veckor, i samband med det där nypåfunna höstlovet som familjen tog sig en tur runt sydvästra Zaire. Vi bodde i Kongo på den tiden, mina föräldrar var föreståndare för numera insomnade Svenska Skolan. Och Örnen var en inte helt obekant syn då den nyttjades som ”skolskjuts” för elever hemmahörande i grannlandet. I samband med varje längre ledighet (loven var i regel något längre än vad som är brukligt i Sverige) gick turen från Pointe Noire, via Matadi till Luozi – och tillbaka några veckor senare. Snacka om att åka hem i stil :)  Örnen flög de flesta lassen i början, vid något tillfälle utbytt mot inte helt okända 9Q-CUK. Roligt så länge det varade, men med åren minskade elevkullarna och DC-3 byttes mot mer ekonomiska B.N Islander eller  Cessna 206. Jag var nog inte den ende som sörjde…

Scannern jobbar för fullt med resterande bilder från tillfället, plus en massa andra diabilder (många timmar i PS blir det..). En hel del kommer att dyka upp här efterhand med tillhörande berättelse. Äh, förresten..här kommer en bonus; samma flygplan, samma fotograf men 7 år tidigare, i Kramfors! Snacka om miljöombyte…

794-1


Åtgärder

Information

2 responses

26 09 2009
lager01

Mycket intressanta bilder på en favritkärra! Notera skillander på motorpaketen. I den undre bilden sitter det STWC-3 på DC-3an/TP 79an. Misstänker att dessa har blivit utbytta på bilden ovan (?)

26 09 2009
perborjeson

Någon har ögonen med sig! Så rätt så rätt…
Med tanke på tillgången på STWC i Afrika är det nog ett rimligt antagande att de bytts mot vanliga R-1830. En annan intressant detalj är att propellern på vänster sida enbart är grundmålad i grått medan den högra är svart/gul.




%d bloggare gillar detta: