From the photo vault

19 09 2009

Scott Kelby införde begreppet Embarrassing Photo Thursday för ett tag sen. Konceptet är busenkelt – lägg upp en lagom förnedrande bild av dig själv, sådär 20 år yngre med tillhörande pinsam frisyr eller klädsel. Gärna i ett lite oväntat sammanhang som spär på töntfaktorn. Sen berättar du bakgrunden till fotot och framstår plötsligt som ganska cool egentligen. Ja åtminstone om du råkar heta Scott Kelby, den mannen har ju en minst sagt avväpnande humor.

Men jag ska väl inte vara sämre än att i en rungande hyllning till mannen som gjorde Photoshop coolt, göra min egen tolkning. Fast det får bli en Embarrassing Photo Saturday istället, annars bryter jag säkerligen mot upphovsrätten.

Det här fotot är taget för snart 21 år sedan, någonstans, i något sammanhang med ett litet men ändock historiskt värde. Då syftar jag inte bara på kepsen som sitter på trekvart, långt före Jay-C & co (jösses vad har man ställt till med?!!). Ska berätta mer om det här strax, men är det någon som kan gissa var bilden är tagen? Klistermärkena är en ledtråd den vakna betraktaren ;)

Image2

Fotot är taget av min pappa den 7 oktober 1988, någonstans över den afrikanska atlantkusten. Sannolikt på gränsen mellan Zaire och Cabinda.  Det ”historiska” sammanhanget om man får kalla det så är att det var det allra första höstlovet i modern tid, gott och väl 3-4 år innan något liknande infördes officiellt i Sverige. Och färdmedlet är, som en del säkert redan lagt märke till, en produkt från Santa Monica, CA. Jepp, en DC-3 såklart. Den riktigt vakne som gjort sig besväret att granska alla dekalerna på väggen anar nog att det finns svensk militär anknytning. Alldeles riktigt – det är flygvapnets gamla 79004 ”Örnen”. Den brunbrände ynglingen i urtvättad pikétröja och högt uppdragna shorts är tyvärr jag… Fortfarande lyckligt omedveten om att flip-flop skulle bli högsta mode när Thailandsturismen exploderade åtskilliga år senare. En sån himla tur att Foppatoffeln inte var uppfunnen än…

Vän av ordning undrar förstås inte bara om klädvalet har förändrats sen dess (det har det…tack och lov) utan kanske även vad unge herrn hade för sig där och då. Ett antal andra bilder från tillfället ligger just i scannern, ska återkomma med resten av historien längre fram. Fast jag vet inte….så värst coolt är det kanske inte?! 1-0 till Mr Kelby


Åtgärder

Information

2 responses

22 09 2009
lager01

9Q-CYE of TAZ..jojo. Där ligger man allt i lä – ungefär så här nära kom jag ;)

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=66690

24 09 2009
perborjeson

Bättre bild än vad jag lyckats åstadkomma :)
Nån koll på vad det blev av projektet att ta hem kärran till Sverige? Det blev ju ”Munin” som hamnade på ”Örnens” plats i Karlsborg.




