Roll out the Barell

10 09 2009

I senaste numret av Aeroplane handlar sektionen Database om inget mindre än vår egen Flygande Tunna. Alltid trevligt när svenska flygplan får uppmärksamhet, speciellt i en internationellt spridd tidning. Artikeln håller faktiskt riktigt bra klass och ger en trevlig sammanfattning av 29:ans utveckling och leverne, fast myten om ”släktskapet” med Messerschmitt P.1101 hänger envist kvar – dock mer antytt än uttalat. Jaja, vi får väl se det som en flygets parallell till den svenska synden…ett rykte vi aldrig blir av med :D

Ser att de glömt lista 29575 i förteckningen över bevarade 29:or. Ingen fara i skogen, den lever och frodas hos oss i Ängelholm. Numera med komplett och nyrenoverad cockpit. Mer om 29575 i ett inlägg lite längre fram ;)

Samtidigt på F10....

Den gamle i hangaren på F10 i nådens år 2008. Mycket har hänt sen dess....


Åtgärder

Information

7 responses

10 09 2009
lager01

Ser fram emot din posting om 29575 :)

Det är en del svenskt i engelsk flygpress nu(mera). För ett litet tag sedan tror jag även att f d Aircraft Illustrated hade en rätt stor feature på 29an

10 09 2009
perborjeson

Det är lite hype kring Tunnan verkar det som. Att det är (minst) en modell på gång i dagarna kanske har nåt med saken att göra….

12 09 2009
lager01

Var förbi inne på museet i februari – bl a ett par bilder på Cesar Röd Bertil:

http://lae.blogg.se/2009/february/agh-flygmuseum-090218.html

12 09 2009
perborjeson

Vi tackar för den reklamen :) Tjusiga bilder förresten.
Angående nosringen på Röd Bertil så har diskussionen gått på muséet ett tag, randig eller inte… Det var visst inte alla ”polkagrisar” på F3 som fick randig näsa, i brist på bildbevis (och arbetslust) har den fått förbli röd tillsvidare.

16 09 2009
lager01

Jag tror (ärligt) att det ska vara ”polkagrisigt” :P

En annan sak – är du säker på att det där med släkskapet mellan 29an och Messerschmitt P.1011 är en myt? Well hell, myt eller inte – jag knackade ner mina tankar om detta en gång: http://lae.blogg.se/2006/april/tunnans-tyska-kusin.html

17 09 2009
perborjeson

Det hoppas jag med, bara för att det ser så häftigt ut :D Övertalningsförsök pågår. Det finns en bild (är med i Aeroplane) på 1 div. F3 i luften där Röd Ceasar skymtar en bit bort. Kärran har nyligen borttvättade ränder på fenan men tycks ha helröd nosring. Kodbokstaven på nosen är målad mot vit bakgrund.

Myt och myt…jadu, har funderat en del över det. Det skrivs ibland i utländska publikationer att 29:an är ett plagiat rakt av på P.1101, vilket den ju inte är. Därav mitt påpekande.
Däremot kan de tyska dokumenten mycket väl ha en koppling till ”Besserwissern”, som var det längst gångna bygget med ”riktig” pilvinge som tyskarna hann med före krigsslutet. Men å andra sidan fanns ju Focke-Wulf Ta 183 som också hade stor likhet med Tunnan, FW hade faktiskt ett flertal liknande projekt (varav några starkt påminner om den blivande MiG-15). Man får inte heller glömma att det pågick en faslig massa forskning och experimenterande i Tyskland, en del hos flygplanskonstruktörerna, annat hos statliga institut. Så att göra direkta kopplingar mellan forskningsresultat och enskilda flygplanstyper är lite farligt.

Hmm, det här var ju faktiskt material för ett eget inlägg ;)

17 09 2009
lager01

He he … shot! Ett inlägg i detta ämne är tveklöst megaintressant :)

Att göra kopplingar mellan tredje rikets futurist-fighter’s och senare kontruktioner kanske är farligt. Men jag sticker ut hakan och säger att Ta 183 och MiG-15 är närmare släkt än de andra :)




%d bloggare gillar detta: