Aero Show 2009

3 09 2009

Internet är ett förträffligt medium…när det fungerar. Ikväll har det inte gjort det mer än ett par minuter åt gången men nu hoppas jag det håller tillräckligt länge för att få iväg ett par rader.

Förra helgen gick som bekant årets upplaga av Göteborg Aero Show, vilket undertecknad passade på att besöka under lördagen. Vädret visade inte sin bästa sida i år vilket ställde till problem för både arrangör och besökare, speciellt under förmiddagen.  I år hade man, på Daniel Karlssons initiativ öppnat ett särskilt område för fotografer strax utanför de ordinarie avspärrningarna vilket är ett mycket bra upplägg som fler arrangörer borde fundera över. Dessvärre var fältet så vattensjukt att man fick vada i lervälling ut till spotterområdet. Valde själv att förbli torrskodd….  En annan förbättring mot fjolåret var att parkeringen förlagts till kapplöpningsbanan söder om flygplatsen istället för den traditionella leråkern. Uppskattades nog av många.

Programmet bjöd på ”det gamla vanliga”. Det kändes faktiskt rätt tunt jämfört med fjolåret om jag ska vara ärlig.  Ett par nyheter och mindre överraskningar fanns, som Mikael Carlssons Fokker Dr.1 och en helt nyrenoverad SK 16 som under dagen flög i formation med SwAFHF dito. Om det lät bra? Oh ja!!  Biltema var där såklart med dubbel uppsättning Packard Merlin, dessvärre stod Spitfire XVIII hemma i Ängelholm med tekniska problem. Något som inte flög under dagen men som ändå gladde många var SwAFHF SK 60D som äntligen blivit klar och deltog i markutställningen, kärran gjorde sin första flygning under fredagen – från Såtenäs till Säve. Stort grattis till Henrik och gänget!  Och på tal om SK 60 gjorde Team 60 comeback efter en tids dvala och höll fanan högt, tycker de verkar ha fått lite av en nytändning vilket också märktes i deras uppvisning.

Säves bana 04/22 öppnas åter under hösten och ”återinvigdes” så att säga i helgen, vilket får sägas vara ett stort lyft eftersom flygplanen kommer mycket närmare publiken än tidigare. Vinden låg nästan rakt banriktningen och bjöd på ett par riktigt spektakulära inslag. Vad sägs om en vertikalstartande An-2?  Nåja, kanske inte riktigt men han tog sig bra mycket fortare uppåt än framåt :D   Mina favoriter var annars Mikaels Carlssons båda, ja vi får väl lov att kalla det ”uppstigningar” enligt tidsandan, med Fokkern. Jag besökte Mikael när Dr.1:an var i ett tidigt stadium av bygget så det var riktigt kul att se den flyga till slut. Och Pär Cederqvist såg då inte ut att ha tråkigt bakom kringlan i Spitfire, han verkade lika hemma där som i sin egen Tiger Moth.

För min egen del blev dagen något av ett antiklimax. Mina solglasögon försvann mystiskt i början av förmiddagen, fråga inte hur det gick till men de kan mycket väl ha blåst loss från bröstfickan där jag hade dem. När jag inte hittade dem tog det nästan en timme att få tag i en funktionär som visste var jag kunde göra förlustanmälan, verkar som samordningen mellan olika funktionärsgrupper inte fungerade så bra som den borde. Om någon läsare råkat hitta ett par Oakley-glasögon i närheten av södra plattan får ni gärna höra av er. Plåtandet blev inte heller som jag tänkt, även om en del säkert kan skyllas på ringrost. Ljuset var halvdåligt större delen av tiden vilket inte rimmar så bra med korta exponeringstider. Perodvis blåste det även hårt, såpass att mitt teleobjektiv höll på att sticka. Bilderna blev därefter men det var några som gick att använda i alla fall. Hellre än att jaga spöken tog jag det kallt och kollade på uppvisningarna istället. Åkte åtminstone inte hem med tomt minneskort och det är väl huvudsaken :)

Edit: Arrangörens eget bildgalleri finns nu uppe på Aeroseums webplats.  Se på tusan, dök inte en till Harvard upp under söndagen och solen hade den med sig! Får bli ett tvådagarsbesök nästa år tror jag :D


Åtgärder

Information

4 responses

4 09 2009
lager01

übernajsa bilder!! Jag var ju inte där så Do 28an är intressant – what’s the story? de tyska militära Do 28orna såldes ut 1993/94, en del av dem routade via Lidköping/Hovby till nya hem i Sydamerika vill jag minnas.

Den på Säve baserade Sk 16A är 16068/SE-FUD. Den flög redan för två år sedan, men motorn var i ”sådär skick”. Sedan några månader är kärran up and running again med en annan motor som går betydligt bättre :)

5 09 2009
perborjeson

Do 28 är D-IRES, c/n 4186. Tyvärr var den inte bemannad medan jag plåtade, fanns en informationsskylt som berättade om typen i allmänhet. Kanske borde fotat den också. Tydligen flög de rundturer under kvällen för EUR 50 per skalle, vi såg den starta medan vi lastade grejorna i bilen.

SE-FUD är inte okänd i mina kretsar men jag var omedveten att den hade kommit i luften igen. Hon tycktes trivas bra uppe i det blå tillsammans med ”Adam 73”, en mäktig syn att se dem starta i motvinden… Och lät gjorde det :) På söndagen fick de sällskap av Check’er Tail, men då låg jag hemma och kurerade min förkylning, hade varit en upplevelse att se alla tre.

Kan skicka över fler bilder på D-IRES om intresse finns ;)

8 09 2009
Bosse

Många trevliga bilder :-)

8 09 2009
perborjeson

Kul att du gillar dem.
Såg du hade länkat mig också, tackar och bockar :)




