Some sort of beginning

3 08 2009

Ja då är det väl dags att komma igång kanske, trots att layouten inte är riktigt klar än. Det blir nog mer än en sån här luddig post innan jag sätter igång på allvar men det är ju bra att få lite träning ;)

Tänkte förklara (f-n vet om jag kommer lyckas..) vad jag har för tanke med det här spektaklet. Den ursprungliga planen var att skapa nån sorts kunskapsbank för mina vänner och bekanta som brukar vända sig till mig med frågor om t.ex. kameror, fotografering och en del runtomkring. Så tog fram mina datorböcker från gymnasiet (hade förmodligen kvalat som examensjobb i arkeologi) och började knacka kod till en hemsida. Sen slog det mig att jag skulle kunna utveckla det med bildgallerier för att skapa en online-portfolio, ytterligare en tid senare tyckte någon att jag skulle börja skriva också….och då blev det hela ett jätteprojekt som snabbt somnade av. En kompis föreslog att jag skulle starta en blogg istället. ”Blogg?!” tänkte jag, ”Usch, det är ju sånt som fjortisar, wanabes och självupptagna kvällstidningstyper sysslar med!”. Nja, lite ironiskt överdrivet men ändå… Men sen började jag läsa (ja, hade väl hållit på ett tag men började läsa mer ingående) några bloggar inom min egen intressesfär och insåg vad man verkligen kan använda mediet till. SÅ, nu mina vänner gör Per Börjeson som alla andra och startar en blogg, går online, tar steget in i nutiden (wow så unik jag känner mig….). Eller ja, faktiskt en blogg till för jag hade en ”prototyp” på en annan stor bloggportal tidigare.

Ålrajt! Nu är man igång…..  Jodå! Upplägget kommer att bli just det jag ursprungligen tänkte, nämligen att skriva smått & gott om foto för mina vänner och för andra som lyckas hitta hit. Jag har inga planer på att göra en traditionell fotoblogg (fast bilder kommer förstås att dyka upp rätt ofta). Ibland kommer min andra stora hobby, nämligen modellbyggandet att göra små gästspel, troligen i sällskap med en del flygsnack. Och lite allmänt kåserande ska det också bli minsann, dock inte om mitt privatliv (sorry alla ni som hoppades på feta löpsedlar).

Slutligen, varför i herrans namn är rubriker och länkar på engelska? Jo det har sin förklaring, dels så kommer bloggen att läsas av en del engelsktalande personer (som Fleksnes sa: ”Jeg har venner over hele Verden”, fast till skillnad från honom känner jag faktiskt folk i Oslo!), dels så finns det en tanke att helt gå över till engelska lite längre fram…med anledning av en annan grej jag sitter och filar på. Men det sista spar jag till ett framtida inlägg ;)


Åtgärder

Information

2 responses

29 01 2010
hej

vad hjälper det de engelsktalande personerna att rubriken är på engelska när texten är på svenska?

3 02 2010
Per

Det var ett (tyckte jag då) smart system för att sammanlänka inlägg mellan inlägg på två olika bloggar (som faktiskt existerade parallellt på den tiden). Dessutom kändes det lättare att komma på rubriker på engelska. Efter nån vecka insåg jag hur dumt det såg ut och ändrade till svenska rubriker.




